Welkom bij

Wereldwinkel Brielle

Uit het AD!!

 

20 jaar Brielle!!

Het gaat met de Wereldwinkel Brielle goed, dankzij onze fantastische medewerkers.. en klanten, top!!

 

Het scheelde niet veel of de allereerste wereldwinkel van Nederland bestond niet meer. Door teruglopende verkoopcijfers en een tekort aan vrijwilligers zag voorzitter Thoon Jongerius van de wereldwinkel in Breukelen het vorig jaar niet meer zitten en overwoog hij de tent te sluiten. Maar zie, de winkel in het oude brandspuithuis (anno 1869) is er nog steeds en viert vandaag het 50-jarig bestaan.

Over het gouden jubileum van de Nederlandse wereldwinkels hangt onmiskenbaar een donkere wolk. Want net als in Breukelen, hebben meer vestigingen het lastig en zijn er de afgelopen jaren tientallen winkels gesloten, zoals onlangs in Boskoop (juni) en Zaltbommel (mei).

Knokken: 

Vooral in plaatsen waar weinig toeristen komen, is het knokken om het hoofd boven water te houden. Het vrijwilligersbestand (wereldwinkels werken niet met betaalde krachten) vergrijst en veel fairtradeproducten, zoals koffie, thee en chocolade, zijn ook in de supermarkt te koop.

Toch is er volgens Thoon Jongerius nog steeds toekomst voor de wereldwinkel. ,,Wij zagen het ook somber in, maar met name de komst van vier jonge vrijwilligers heeft leven in de brouwerij gebracht. Deze dames werken als verpleegkundigen en in hun vrije tijd staan ze bij ons. Ze hebben frisse ideeën op het gebied van winkelinrichting en sinds kort hebben we ons assortiment uitgebreid met streekproducten, zoals appelsap, honing en walnotenolie. We zien de omzet eindelijk weer stijgen. Die vier weten van wanten, toppers zijn het. Voor ons is het een wijze les. Wij zijn ook gewoon retailers die het vooral van slim ondernemerschap moeten hebben.''

Van de 242 winkels zijn er 84 aangesloten bij Wereldwinkels Nederland. Deze stichting beoordeelt onder meer of de makers van de fairtradeproducten daadwerkelijk een eerlijke prijs hebben ontvangen.

Bestuurslid Albert Hebels constateert dat de solidariteitsgedachte in Nederland minder is geworden, maar dat het duurzame karakter van de producten juist populairder is dan ooit. ,,Vergeet niet, supermarkten verkopen dan wel fairtradeproducten, maar dat is allemaal food. Voor artikelen als beelden, tassen en andere kunstnijverheid met een keurmerk moet je nog steeds bij ons zijn. Dat is onze meerwaarde.''

Hebels verwacht dat vooral wereldwinkels in grotere steden of toeristenplaatsen het redden. ,,Wel blijft het belangrijk over voldoende vrijwilligers te beschikken. Het zijn vooral dames op leeftijd die in de winkels staan. Studenten lopen we vaak mis, doordat we geen salaris kunnen bieden.''